De 6 olika drivkrafterna
1-minute-read av Nermin Osmanović
Psykologer och beteendevetare har länge försökt förstå varför vi gör som vi gör och vad det är som driver vårt beteende. Inom psykologin så finns flera teorier som förklarar vad vi motiveras av; Maslows behovspyramid, Herzbergs tvåfaktorsteori, McClellands behovsteori, McGregors deltagandeteori, Urwicks Z-teori, Argyris teori, Vrooms förväntansteori Porter och Lawlers förväntansteori, för att nämna några.
I denna artikel tar vi upp en mindre känd teori, som tar upp de sex olika drivkrafterna, från Eduard Sprangers arbete ”Types of Men” (1928). Dessa drivkrafter har använts för att skapa förståelse för individers motiv och beslutsfattande.
En person kan ha en eller flera av dessa drivkrafter i varierande hög nivå. Beroende på kombinationen av drivkrafterna, kan man få en bild av vad för slags beslut en person kommer att ta i en given situation t.ex. yrkesval, val av umgänge, livsstil etc.
- Praktisk – Ekonomisk drivkraft. Personer som har en praktisk-ekonomisk drivkraft motiveras av att ha en god ekonomi och har ett stort intresse för pengar och tillgångar. Om du ständigt har ett öga på aktiekurserna, letar efter passiva inkomstkällor och pratar med dina vänner om ditt nästa projekt, så har du en praktisk-ekonomisk drivkraft.
- Teoretisk drivkraft. Har man mycket av denna vill man upptäcka ”sanningen”. En viktig drivkraft är sökandet efter kunskap för kunskapens egen skull. Är du lite av en besserwisser? Läser du mycket? Har du flera tusen högskolepoäng? Blir du uttråkad om du inte lärt dig något nytt senaste halvtimmen? Då kanske du har en teoretisk drivkraft. Personer med denna drivkraft karakteriseras av kunskap för kunskapens skull och njuter av att kunna mycket om olika saker.
- Individualistisk drivkraft. Det centrala begreppet hos en person med en individualistisk drivkraft är makt. Har du alltid en hållhake på någon? Är det status som motiverar dig när du letar jobb? Väljer du vänner utifrån föreställda fördelar? Gillar du att bestämma och styra? Då kanske du har en individualistisk drivkraft. Personer med denna typ av drivkraft kännetecknas av att de gillar att ha inflytande och social status.
- Estetisk drivkraft. Är inredningen hemma en essentiell del av din personlighet? Får du fjärilar i magen av linnekuddar eller gåshud av tavelväggar? Tycker du om att omge dig med vackra saker? Då kanske du har en estetisk drivkraft. Färg och form, känsla och stil, är av stor vikt för personer med mycket av denna drivkraft.
- Social drivkraft. Gillar du när alla samlas? Tycker du om att hjälpa din familj och vänner? Är du hobbypsykologen i kompisgänget? Då kanske du har en social drivkraft. Personer som har en social drivkraft värderar sina relationer högt och lägger ner mycket tid och energi åt att vårda dessa. De har en hög empatisk förmåga och sätter gärna andras behov före sig själva. Exempel på yrkesval för denna drivkraft är volontär, undersköterska, brandman och lärare.
- Traditionell drivkraft. Tradition i detta fall betyder inte att man vägrar att äta annat än sill och potatis till jul, eller att man säger upp kontakten med de vänner som inte vill spela kubb på midsommar, men man tycker ändå det är viktigt med traditioner. Personer med en traditionell drivkraft vill gärna leva efter ett system, en kod eller en samling värderingar, antigen i form av en religiös övertygelse eller en hängivenhet till ett högre syfte. Militärer, poliser och religiösa ledare är några exempel på människor som har en traditionell drivkraft.
Källa: Edouard Spranger. Types of Men, 1928.
För mer information kring utbildningar av expertföreläsare för YH och företag kontakta oss här – https://edgework.se/kontakta-oss/